Groot geaderd witje!   14 comments

Het groot geaderd witje is

een dagvlinder uit de familie Pieridae

en staat op de rode lijst als verdwenen.

Hij hing ’s morgens vroeg

met dauwdruppels op zijn

vleugels te drogen aan een takje.

De informatie over deze zeldzame

vlinder heeft

http://sandrabrennand.wordpress.com

me bezorgd.

Waarvoor dank Sandra.

vals witje

14 responses to “Groot geaderd witje!

Subscribe to comments with RSS.

  1. heel mooi!!

  2. Prachtig!
    Vriendelijke groet,

  3. Nooit gezien. Wat een bof om tegen te komen.
    De vlinder contrasteert prachtig tegen de rustige achtergrond. Mooi.

  4. Een prachtige en scherpe macro Mark, de achtergrond is ook erg fraai.

  5. Een dagactieve nachtvlinder🙂 Vindt ‘m sterk🙂

    Je hebt overigens een prachtige foto weten te scoren van dit insect. Prachtige structuren in de vleugeltjes

  6. Kan zo in een sprookje over een ijskoningin. Prachtig die witte bontjas!

  7. Heel mooie foto

  8. Beste Mark, dit is een veel mooiere waarneming dan een vals witje. Hoewel een vals witje ook op de rode lijst staat, is dit er eentje van de vet rode lijst. Allereerst is dit geen nachtvlinder, dat kun je zien aan de knopjes op de sprieten. Die knopjes hebben nachtvlinders niet. Heb je deze vlinder in het buitenland gefotografeerd????? Het lijkt namelijk sterk op een groot geaderd witje, zeer zeldzaam in Nederland en alleen in Maastricht op de St. Pieter waargenomen zeg ik zo uit mijn hoofd. Google eens op die naam, misschien is het em?? Overigens is een dag actieve nachtvlinder precies wat de naam zegt. Een nachtvlinder die overdag vliegt.

    • Hoi Sandra, ik heb ‘groot geaderd witje’ even opgezocht en je hebt volkomen gelijk : dat is’m! Merci voor de informatie. Ik heb hem in de provincie Luik gefotografeerd in de buurt van Stavelot. Ik was me er niet van bewust dat het hier over een zeldzaam exemplaar gaat. Ben dan ook blij hem te mogen spotten en fotograferen. Ik pas alvast deze ‘post’ aan, zodat de juiste informatie gekend wordt.

  9. Beeldschoon…..en prachtig gefotografeerd!

Geef een reactie

